Det här med att skydda det viktiga.

Alla vet vi vad det innebär att hålla på med hästar, alla har vi sett eller varit med om olyckor som händer vid ridningen eller hästhanteringen, oavsett, hur försiktig man är. Men ändå verkar det som om folk lever på den gamla "den händer inte mig."

Kan det vara det att ändå om man vet vad som kan gå illa, ändå gör det som är lättast och smidigast? Vi hästmänniskor, som lägger ner en timma om dagen på att bara borsta, mocka, fylla vatten, spåna, fodra... Men är för lata för att springa och hämta västen om vi glömt den i stallet, för lata för att hämta hjälmen, för lata för att ha ordentliga skor på fötterna. Ja, allt sånt. Det är faktiskt så att även om du har känt din häst i tio år, består fortfarande 90% av hästens hjärnaktivitet av flyktinstinkt. Du har fortfarande ingen aning om hur din häst reagerar den dagen då den faktiskt blir rädd på riktigt.

Man kan tycka att det är löjligt, men det är ju faktiskt inte dom som har riktiga skor på sig som du oftast får höra av har blivit av med en tå? Och det är oftast inte hon som flyger av inne på hoppbanan med ordentlig väst och hjälm som blir allvarligt skadad.

Jag tycker bara att det ska inte vara så jävla svårt för vuxna människor vid terrängtävlningar och hopptävlingar att sätta på sig en jävla väst. Och det ska inte vara så förbannat svårt för dressyrfolk att dra på sig en hjälm inne på tävlingsbanorna.

Domarna ska skita fullständigt i din frisyr.

Man kan visa upp ett gott omdöme, när man vet att människor och små barn tittar och får intryck, kan man väl ändå visa upp en sida som visar att ridsporten är en sport där säkerhetstänkande går före fåfänga?


Här finns en länk som jag tycker att alla borde kolla in. Vanliga "små" saker som kan hända.
http://www.hippson.se/blogs/havrepappa/index.htm?date=2011-01


En människa som tagit ett stort steg fram i med säkerheten inom dressyren, är Isabell Werth.
Hon är den mest framgångrika dressyrryttaren i modern tid. 4 OS guld, 4 VM guld och 13 EM guld.
Hon har även börjar tävla med hjälm. Och jag tror faktiskt inte det kommer påverka hennes ridning negativt om jag säger så.





.

over and out.




Kommentarer
Postat av: Esswe

Kanada har dock blivit duktiga, KRAV på hjälm vid all tävling, även grand-prix dressyr!

Men du har så rätt, vet själv hur enkelt det är, för jag själv gör ju så, gympaskor och hjälm. Men vart är västen? Jag sitter ju ändå på en tickande bomb.



Hoppas allt är bra med dig och hästen!

2011-12-29 @ 00:16:00
URL: http://esswe.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0