Man får starkare ben i uppförsbacke.

Jag och Laura började städa stallet idag! Hon ska ha boxarna längst ner, jag ska ha nummer tre, och Moa får boxen längst upp. Jag skulle egentligen haft boxen längst upp, eftersom det är bra om han står mot ett hörn och dels för att han behöver få mat så fort som möjligt så han inte blir förbannad och river stallet. Dock är den boxens vattenkopp sönder. Koppen är trasig, halv, så även om vi inte ska ha på vattnet för att det fryser så måste det lagas innan vi ställer in en häst där. Så det här är vad som ska göras!

- tömma boxarna (CHECK)
-skrubba boxarna, krubbor och vattenkopp (CHECK)
-ta bort allt spindelnät (HALVT CHECK)=(CHE)
-göra rent fönster (CHE)
-tömma sadelkammare och foderkammare (CHE) 
-bygga hylla i sadelkammare
-göra rent spolspiltan (CHECK)

Sedan är det bara att ströa boxarna och flytta in!
Idag har vi börjat med boxarna! Laura tog bort spindelnäten från sina två och gjorde enbart rent krubba och vattenkopp, medans jag skrubbade rubbet.
Den här boxen ska min häst stå i!


Det här är boxen innan jag gjorde rent :) Jag tog ut allt spån, det är väldigt rent spån eftersom det är nyspånat och hästen som stod där, enbart stod där en timma. Så jag rensade allt spån från gammalt hö och lade det i en hög ute i gången medans jag skrubbade väggarna.



Här ser ni skillnaden. Jag har skrubbat väggen på höger sida av fönstret. Ja. Jag är jobbigt pedantisk när det gäller min häst.

Här är en bild på spolspiltan! Det här är en "före" bild. Jag gjorde rent den med, men tog ingen efterbild. Ack. Hur ska ni klara er?



OCH! En "före" bild på stallet :)



VISST ÄR DET FINT OCH MYSIGT!? är så himla glad :)

Så här blev boxen efter att jag skrubbat klart!



Det blev jättefint iallafall, syns dåligt på de här fiiiina bilderna.. hehe.

Så nu står boxen och torkar, Hästarna ska flytta in där på Söndag är det tänkt! Lauras två hästar och min iallafall, Moa får ha lite tid på sig att hitta en häst också! Jag ska ströa bädden med torv underst och sedan spån. Framåt vintern i Januari lär det finnas halm på gården, så jag vet inte om jag kanske går över till det. Beror på hur han håller sig på bädden. Just nu lyckas han blöta ner bädden otroligt, han river upp den och håller på. Jag tror att det kan passa honom att kunna små-äta hela tiden. Bara han inte äter ihjäl sig. Veterinären misstänkte eventuellt gammalt magsår, så det är bara bra om han kan små-äta.

Vi har tömt sadelkammaren på grejjor, enbart lite kläder kvar som Diana ska flytta på. Vi ska köra allt som finns i foderrummet till tippen på lördag, sen kan vi bocka av det med :)

Mer uppdatering kommer imorgon! :)

/Amanda.


Kommentarer
Postat av: Alice

Gud vad fint!! Verkligen mysigt

2011-11-23 @ 23:41:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0