Älskade djur.

Har ridit idag! Skrittade runt i en timma på honom, och han kändes riktigt bra på slutet. När jag satt upp på honom så var han väldigt spänd och krökte på ryggen. Jag lät han gå framåt på halv långa tyglar och stog i lätt sits första 100 meterna. Det är alltid bra att sitta i lätt sits på en häst med sadeltvång precis i början så att ryggkanalen blir helt fri, och att tyngden inte hamnar så långt bak i sadeln på en gång. Man får tänka på att i kluddens fall så har ingen suttit på honom på iallafall fyra-fem veckor, &han har inga som helst muskler i ryggen att ha som "stötdämpning" + att sadeln ligger och klämmer honom lite över manken eftersom den är för vid i bommen.

Efter 30-35 minuter när jag hade böjt igenom honom ordentligt och låtit honom jobba i låg och rund form så blev han väldigt avslappand. Han gick runt och frustade hur mycket som helst! Man känner verkligen när alla spänningar släpper i honom, han blir så himla mjuk och följsam. Fokuserade på att låta honom kommer ner ordentligt med nacken i en rund form så att ryggen kommer upp ordentligt så att jag bara kan putta in hans bakben. Han lyssnade fint på hjälperna, både flyttade och drivande. Duktig häst!



Kay när han var paj. (HAHAHA)

(syter. det rimmar.)

/Amanda.

Kommentarer
Postat av: Alice

Clever. Very clever.

2011-11-23 @ 23:41:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0