Endast dina riktiga vänner talar om för dig om du är smutsig i ansiktet.

Har longerat med gouge idag, och det gick bra. Lite pigg och lite bocksprång ibörjan innan han lugnande ner sig, men han såg fräsch ut i alla benen vilket var skönt. I tisdags så på lektionen när Pontus red honom istället för mig (hade opererat ut tand, ajaj) så började han halta på höger fram. Tror dock att det var en sträckning, hästen och den lilla nya treåringen står nämligen brevid varandra och de hade busat sönder hagarna. Veterinären som var här i torsdags och gav honom sin vaccinerings spruta böjde även benen på honom, och han var fräsch. Go och glad kex choklad.

Gouge är en hjälptygel som fästs i gjorden mellan hästens framben som sedan går genom ringar i nackstycket, ner genom bettringarna tillbaka till under hästens framben. Gouge tygeln hjälper hästen att länga och sänka nacken, vilket gör att den kommer i en väldigt rund form och slappnar av. Jag tycker denna tygeln är med fördel att arbeta med i galoppen när man longerar, då den inte spänner åt så hästen samtidigt kan finna egna balansen i galoppen samtidigt som den blir rund och låg.



Imorgon ska jag, Pontus och Laura till slöinge. Vi ska ha med Lauras häst som ska behandlas, hälta och kissing spines, och Ceazar ska veterinärbesiktigas. Det kommer nog bl en lång, lång dag. Ceazar ska även exportröntgas. Imorgon åker termos med kaffe med! Vi åker vid 10, så kludden ska skrittas och travas på morgonen :) Stig kommer även och skor honom imorgon, så det är väldigt skönt. Fötterna ser faktiskt väldigt bra ut, inte alls speciellt långa i tårna alls, och trakterna börjar komma upp. Han har nu gått 6 veckor, så det är precis lagom. Han har även ojämnt stora framfötter, så stig håller på att fixa - men det tar ju lite tid sånt där!

Nu ska jag byta om, för nu kommer snart mamma.



Här är en jättefin bild på Kluddis och min Mamma! Andra gången jag hade ridit honom.

/Amanda

Kommentarer
Postat av: Alice

Vad tror du om att jag skulle prova gouge på G?

2011-10-18 @ 00:59:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0