mildast bett ...

LÅT MIG FÖRKLARA.
OM man vill, kan man köpa bett till hästen för nästan 2000 kr utan problem, för att sedan höra att det är bra att variera.

Har suttit nu på morgonen och läst och läst, och det verkar inte vara någon människa där ute som verkar klok. Oftast så kan man läsa diskussioner med frågan "är rakt bett eller tredelat mildast?". Jag ska nu förklara detta, för jag kan förstå att det är confusing.

Skillnaden mellan rakt bett och tredelat, är ju, ganskas uppenbart. Det tredelade bettet har tre brytningspunkter, medans det raka bettet har noll.

Regeln är att ju fler brytningspunkter, destu bekvämare blir det i munnen, det tredelade ligger alltså bättre i munnen än det raka bettet gör. Men samtidigt är regeln, ju fler brytningspunkter - destu skarpare blir det. Med ett rakt bett fördelas trycket jämnt i hästens mun till skillnad från tredelade.

Samtidigt ska man vara medveten om att ju tjockare bettet är, destu mildare är det. Men samtidigt får många hästar obehagskänsla vid för tjockt bett, så testa dig fram.



Ett vanligt rakt gummibett, ska införskaffas till kludden och se hur han går på det, då det är känslig mun...


Tredelat, med sötmalm, vilket gör att hästarna gärna tuggar och suger på bettet. Har kluddisen också.
Han går förnuvarande bäst på ett riktigt riktigt tjockt tvådelat.

/Tarz.


Kommentarer
Postat av: Alice

Jag har tredelat med sötmalm. Som jag köpte för att det var det enda bettet i hennes storlek som jag hade råd med... Hrm. Så kan man också göra. Det funkar bra dock!

2011-10-08 @ 00:58:41
URL: http://misantropiochalice.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0